Στοματική υγιεινή

Σε κάθε ηλικία οφείλουμε να έχουμε την σωστή στοματική υγιεινή, ώστε να διατηρήσουμε τα γερά δόντια μας και να μην φορέσουμε οδοντοστοιχίες.


Τακτικό βούρτσισμα (τουλάχιστον 2 φορές την ημέρα) πάντα μισή ώρα μετά το φαγητό καθώς και η χρήση οδοντικού νήματος βοηθούν να απομακρύνουμε την οδοντική πλάκα από τη επιφάνεια των δοντιών.
Ο οδοντίατρος είναι οι αρμόδιος για να δώσει οδηγίες καθώς και να εκπαιδεύσει τους ασθενείς για το πώς να φροντίσουν καλύτερα την υγεία της στοματικής τους κοιλότητας.
Πιθανόν να χρειαστεί να ξεπλένουμε μετά το βούρτσισμα με κάποιο στοματικό διάλυμα χωρίς οινόπνευμα (mouthwash) καθημερινά ή κάποιο ειδικό που έχει προτείνει ο οδοντίατρος μας, διότι βοηθάει στην απομάκρυνση τροφών και υπολειμμάτων τους.
Οδοντοστοιχίες, νάρθηκες, ορθοδοντικοί μηχανισμοί, μηχανισμοί υπνικής άπνοιας πρέπει να βουρτσίζονται και να ξεπλένονται με ειδικά καθαριστικά.


Οι γονείς χρειάζεται να παρακινούν και να ελέγχουν τα παιδιά τους στην διαδικασία πλυσίματος των δοντιών και να ακολουθούν τις οδηγίες του οδοντιάτρου μέσα από τους προγραμματισμένους ελέγχους, σημαντικοί και για την παρακολούθηση της ανάπτυξης της παιδικής οδοντοφυΐας.
Στην φροντίδα της στοματικής υγιεινής υπάρχουν τροφές και πόματα που μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά και με διάφορους τρόπους.
Ο φώσφορος και το ασβέστιο που βρίσκουμε στο γάλα και το τυρί καθώς και στους ξηρούς καρπούς και τα αποξηραμένα φρούτα συμβάλλουν στην διατήρηση της επιφάνειας των δοντιών κάνοντάς την πιο ανθεκτική στα οξέα και προάγουν την επαναμετάλλωση τους (remineralization). Όλα τα φαγητά που προάγουν την παραγωγή σιέλου δηλ. φαγητά πλούσια σε φυτικές ίνες, τα καρότα, σέλινο, σέλερι κτλ.
Η παραγωγή σιέλου βοηθά στην διατήρηση του ουδέτερου PH , καθώς και στην άμυνα της στοματικής κοιλότητας. Επίσης οι σκληρές τροφές (π.χ. καρότα, μήλα κ.α.) βοηθούν με μηχανικό τρόπο στον καθαρισμό των μασητικών επιφανειών.
Οι τσίχλες συμβάλλουν στον καθαρισμό των μεσοδοντίων αλλά και γύρω περιοχών απομακρύνοντας διάφορα υπολείμματα τροφών. Όμως μπορούν να κάνουν ζημιά, όπως να καταστρέψουν ή να απομακρύνουν σφραγίσματα, θήκες ή τμήματα από τερηδονισμένα δόντια. Βεβαίως οι τσίχλες ελεύθερες ζάχαρης (sugar free) αυξάνουν την παραγωγή σιέλου και συμβάλλουν στο ουδέτερο PH αμέσως μετά το γεύμα, εφόσον είναι αδύνατη η φροντίδα με το γνωστό μας βούρτσισμα.
Η μείωση της πρόσληψης υδατανθράκων και της βλαβερής ζάχαρης είναι απαραίτητη. Φρουτοχυμοί, ξύδι και αναψυκτικά ποτά τα οποία χαμηλώνουν το PH όπως και οι κολλώδεις τροφές (π.χ. μαρμελάδα, καραμέλες, ειδικά και υπο την μορφή jelly) βλάπτουν επικαθήμενες σοβαρά τις οδοντικές επιφάνειες, ξεκινώντας την απομετάλλωσή τους (demineralization).
Επίσης το κάπνισμα καθώς και η καφεΐνη, η οποία δεν βρίσκεται μόνον στον καφέ (τσάι, καφεϊνούχα ποτά), γεμίζουν με χρωστικές τα δόντια.


Η φροντίδα της στοματικής μας κοιλότητας μπορεί να επιτευχθεί με πολλούς τρόπους, από το σωστό βούρτσισμα και την χρήση στοματικών διαλυμάτων και νήματος (ή/και μεσοδοντίων βουρτσών) αλλά και την απαραίτητη-αναγκαία τακτική επίσκεψη στον οδοντίατρό μας. Ο προληπτικός έλεγχος , ο προγραμματισμένος οδοντιατρικός καθαρισμός αλλά και η σωστή εκπαίδευση είναι οι σημαντικότερες ενέργειες που έχει να κάνει κάποιος για να αποφύγει μελλοντικά προβλήματα, η επίλυση των οποίων είναι χρονοβόρα και κοστοβόρα.


Ο οδοντίατρός μας είναι ο αρμόδιος ιατρός και για τον προληπτικό έλεγχό μας, για την ορθή εκπαίδευσή μας (αλλά και των παιδιών μας) , εξηγώντας πάντοτε και συζητώντας μαζί μας για την πρόληψη αλλά και το οποιοδήποτε σχέδιο θεραπείας.

Δρ. Αρετή Δ. Τσουκαλά DMD